McKesson is an impact-driven, Fortune 10 company that touches virtually every aspect of healthcare. We are known for delivering insights, products, and services that make quality care more accessible and affordable. Here, we focus on the health, happiness, and well-being of you and those we serve - we care. What you do at McKesson matters. We foster a culture where you can grow, make an impact, and are empowered to bring new ideas. Together, we thrive as we shape the future of health for patients, our communities, and our people. If you want to be part of tomorrow's health today, we want to hear from you.
McKesson touche la vie des patients en œuvrant dans pratiquement tous les secteurs des soins de santé dans le but d'améliorer la santé en général. Chez McKesson Canada, nous créons un impact dans la vie de 12 millions de Canadiens, chaque jour. Nous distribuons plus de 35 000 produits à partir de 12 centres de distribution à 6 300 pharmacies de détail, 1 350 hôpitaux, centres de santé longue durée, cliniques et établissements de santé partout au Canada. Toutefois, nous sommes beaucoup plus qu'une entreprise de distribution. Nous avons automatisé 2 500 pharmacies de détail et distribuons annuellement plus de 100 millions de doses de médicaments grâce à nos solutions d'automatisation. Les fabricants, les fournisseurs de soins de santé et les patients comptent sur nous pour une gamme complète de services qui contribuent à la qualité et l'intégrité des soins de santé pour le bénéfice de tous.
Chez McKesson, vous participerez à la création de produits et de solutions qui contribuent à la réalisation de la mission de l'entreprise, soit améliorer la qualité de vie et faire progresser les soins de santé. Travailler ici représente une occasion d'édifier une industrie qui est vitale pour nous tous.
Résumé de l'emploi
Relevant du gestionnaire principal, approvisionnement stratégique et approvisionnement, le gestionnaire de catégorie principal(e) joue un rôle important dans la supervision des initiatives de génération de revenus au sein de son portefeuille afin de maximiser le rendement financier. En tant que négociateur chevronné, doté d'excellentes compétences en matière de planification et de résolution de problèmes, le gestionnaire de catégorie principal est chargé d'établir et d'entretenir les relations avec les fournisseurs, de diriger les activités de négociation, de veiller à la bonne exécution des contrats et d'évaluer les performances globales des fournisseurs. Activement impliqué dans les négociations avec les fournisseurs de niveau 1 et 2, son rôle consiste à diriger les négociations de marque. Le titulaire joue un rôle clé dans l'atteinte et le dépassement des objectifs de l'équipe, ce qui comprend la stimulation des revenus et la mise à profit des occasions stratégiques sur le marché.
Section A - Responsabilités spécifiques
Production de revenues
- Est responsable du développement et de la mise en œuvre de stratégies de catégorie de produit qui mettent l'accent sur la croissance des recettes et de la marge des portefeuilles de catégories de produits qui lui sont attitrés.
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Dirige les négociations sur l'escompte au comptant pour les fournisseurs, les modalités, la conformité des fournisseurs et les autres frais du programme, afin d'optimiser les revenus et le BAIIDA, tout en s'alignant avec l'équipe des opérations d'approvisionnement pour les niveaux de service à la clientèle et les niveaux d'inventaire.
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Veille à ce que l'équipe Stratégie d'approvisionnement communique et collabore continuellement avec l'équipe Opérations d'approvisionnement pour l'évaluation et l'exécution de ces ententes, en s'assurant que les services sont fournis et que les fonds sont recueillis en temps opportun.
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Gère les relations avec les fournisseurs et évalue l'état financier des catégories, le rendement de leur fournisseur, leur combinaison de produits et les occasions de croissance du marché pour formuler un plan d'action stratégique global.
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Formule des plans tactiques de mise en œuvre de la stratégie et gère les projets nécessaires afin d'atteindre les résultats escomptés.
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Travaille avec les principaux intervenants internes de McKesson (Service juridique, Finances, Gestion des comptes, Opérations du Centre de distribution [CD]) pour assurer des revenus optimisés, une gestion des risques appropriée et une atténuation, une escalade et une résolution efficaces des conflits.
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Favorise la collaboration, l'harmonisation et le partage des pratiques exemplaires au sein de l'équipe Stratégie d'approvisionnement.
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Collabore avec les équipes mondiales et comprend les contrats mondiaux afin d'aligner les accords canadiens négociés/contractés.
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Le travail nécessite une grande analyse, dans le but d'identifier les leviers de profit financier qui entraîneront la croissance à long terme de la catégorie de produits.
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Soutenir le programme formulaire par l'approvisionnement en produits et l'atténuation des pénuries.
Gestion des relations avec les fournisseurs
- Dirige les discussions et les activités stratégiques avec les fournisseurs, y compris les premiers contacts et réunions, les vérifications stratégiques, l'échange d'informations sur le marché et les meilleures pratiques, afin de favoriser des relations fondées sur la valeur.
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Évalue les performances des fournisseurs par rapport aux ICP établis et hiérarchise les efforts de développement des vendeurs en conséquence.
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Dirige la résolution des conflits, la médiation, la gestion des risques et les négociations de règlement avec de multiples parties prenantes ayant un impact sur les accords, les contrats et les revenus.
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Augmente la valeur pour les fournisseurs en contribuant aux initiatives de marketing et de partenariats avec les fabricants.
Gestion des contrats
- Relève du chef principal sur les résultats financiers (profits et pertes) pour les accords de catégorie.
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Collabore avec l'analyste d'affaires pour faire le suivi du rendement financier des ententes négociées.
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Responsabilités générales
Autres
- Entretient des connaissances pertinentes dans le domaine des affaires relativement aux catégories de produits et est à l'affût des tendances et conditions du marché et de l'industrie.
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Promeut les valeurs d'entreprise de McKesson.
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Exigences du poste
Section B - Responsabilités générales
Autres
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Maintient une connaisance commerciale pertinente des categories de produits et de se tient au courant des tendances et des conditions du marche et de l'industrie.
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Favorise la collaboration et l'alignment/partage des meilleures pratiques au sein de l'equipe d'approvisionnement strategique.
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Agit a titre d'ambassadeur McKesson des valeurs de l'enterprise (ICARE, ILEAD).
Section C - Exigences du poste
Expérience de travail
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Minimum 5 à 10 ans d'expérience dans les négociations stratégiques, la gestion des relations avec les fournisseurs, l'approvisionnement stratégique, la planification des fabricants et la gestion de catégories.
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Expérience en gestion des stocks, un atout.
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Expérience de la distribution en gros ou des sciences de la vie constitue un atout.
Education
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Baccalauréat en administration des affaires, gestion des opérations, finances ou l'équivalent.
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Compétences relationnelles et de développement personnel.
Compétences relationnelles et de développement personnel
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Sens des affaires aiguisé.
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Compétences exceptionnelles en matière de négociation.
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Leadership éprouvé.
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Excellentes aptitudes en matière d'établissement de partenariats.
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Excellentes aptitudes en matière de communication.
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Capacité à collaborer avec des dirigeants et des employés de divers échelons.
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Compétences techniques.
Compétences techniques
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Bilinguisme, tant à l'oral qu'à l'écrit.
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Le.la titulaire de ce poste aura à soutenir de façon quotidienne des clients internes et/ou externes à l'extérieur du Québec et/ou aux États-Unis. Par conséquent, ce poste requiert une maîtrise de l'anglais à l'écrit et à l'oral. Veuillez noter que le nombre de postes dont les tâches requièrent une connaissance de la langue anglaise a été restreint dans la mesure du possible.
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Connaissance des produits de la suite MS Office (Power Point, Excel, Word).
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Bonne connaissance des processus d'approvisionnement et de la gestion de projets.
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Compréhension de la gestion des stocks.
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Autres compétences et aptitudes.
Autres compétences et aptitudes
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Solide expérience de travail avec la haute direction.
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Capacité à travailler au sein d'équipes multifonctionnelles.
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Sens aigu du résumé et capacité à synthétiser, tout en étant orienté vers les détails.
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Esprit d'équipe.
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Capacité à déterminer les problèmes de nature opérationnelle et stratégique, et à fournir des solutions en amont.
McKesson is in the business of better health, and we touch the lives of patients in virtually every aspect of healthcare. At McKesson Canada, we touch the lives of 12 million Canadians every day. We carry more than 35,000 products in 12 distribution centers and ultimately provide distribution to 6,300 retail pharmacies, 1,350 hospitals, long-term care centers, clinics and institutions all over Canada. But we're so much more than a distribution company. We've automated 2,500 retail pharmacies and dispense over 100 million doses a year through our automation solutions. Manufacturers, healthcare providers and patients count on us for a full range of services that contribute to the quality and safety of care for us all.
At McKesson Canada, you'll help us carry out our mission to improve lives and advance healthcare. Working here is your opportunity to shape an industry that's vital to us all.
Job Summary
The Senior Category Manager is responsible for developing and managing a comprehensive view of assigned manufacturers and to establish and maintain supplier relationships. A key role within Strategic Procurement and Sourcing, the Senior Category Manager leads negotiation activities, ensures the proper execution of contracts, assesses overall supplier performance, and capitalizes on strategic opportunities to generate sourcing revenue and meet financial objectives as well as customer needs. The incumbent has a broad understanding of McKesson's manufacturer services and can navigate and bring together capabilities across business units and as a global enterprise to enhance McKesson's value to manufacturers and healthcare partners.
Section A - Specific Responsibilities
Wholesale Contract Management and Revenue Generation
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Negotiates, drafts, finalizes and obtains signoff of Supplier/Service agreements and various other contracts and agreements with assigned manufacturers
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Liaises with and coordinates with multiple internal stakeholders to assess, validate, and obtain internal approval and alignment on negotiation terms or potential services
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Prepares business case for Senior Leadership and secures alignment prior to drafting agreement
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Possesses adequate legal literacy to identify business risks and seek legal counsel when required
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Oversees contract management over its lifecycle; subject matter expert for suppliers on strategic matters across portfolio of products and market dynamics
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Leads conflict resolution, mediation, risk management and settlement negotiations with multiple stakeholders impacting agreements, contracts and revenues
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Effectively communicates and collaborates with Procurement Operations for inventory levels, supplier performance against established KPIs, vendor conformity and other programs; ensures agreements are executed, services delivered, and funds are collected in a timely manner.
Strategic Supplier Wholesale Relationship Management
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Develops a formal account management strategy to plan and manage strategic discussions with suppliers: includes initial contact, meetings and reviews, exchange of market information and best practices to support and strengthen value-based relationships
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Plans, prepares and manages content of business reviews and follows through on deliverables; leads or participates in specific reviews or other meetings as required
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Assesses suppliers against established KPIs (i.e. formulary program/supplier performance) and prioritizes development efforts and focus accordingly to strengthen sourcing capabilities
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Develops and manages a comprehensive view of key manufacturers (Global business, pipeline, Canadian activities, P&L, products, service providers, competitive landscape)
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Develops a broad understanding of McKesson's manufacturer services (across distribution, specialty, retail, etc.) and how to apply to manufacturer's needs to strengthen relationship and to serve customers.
Segment Management
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Responsible for the development of strategies and tactical plans focused on revenue and margin growth for assigned category portfolio
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Studies category forces and underlying market issues and uses insights to employ correct sourcing strategy and mitigate supply chain risks
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Monitors category budget and forecast to ensure targets are achieved; assists in the development of financial plans for the category
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Maintains knowledge and understanding of local and global relationships and agreements; avoids making decisions in isolation; drives synergies to leverage best practices from across the enterprise
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Initiates and leads work with key McKesson stakeholders (Legal, Finance, Specialty, Global, Procurement Operations) to gain alignment, enhance revenue opportunities and ensure appropriate risk management, conflict mitigation, escalation and resolution
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Prepares and presents business updates and strategic reviews for leadership team
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Support Formulary Program through product sourcing and shortage mitigation.
Reporting and Financials
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Reports to Senior Management on financial performance, identifies risks, and proposes solutions - Profit & Loss (P&L) - for Category agreements and budget items
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Collaborates with Business Analyst to track financial performance of strategic initiatives and negotiated agreements.
Section B - General Responsibilities
Other
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Maintains relevant business knowledge of product categories and stays abreast of market and industry trends and conditions
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Promotes collaboration and alignment/sharing of leading practices across the Strategic Procurement team
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Acts as a McKesson ambassador of corporate values (ICARE, ILEAD).
Section C - Position Requirements
Work Experience
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Minimum 5-10 years of experience in strategic negotiations, supplier relationship management, strategic sourcing, manufacturer planning and category management
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Inventory management experience an asset
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Life Sciences/ Wholesale/experience an asset.
Education
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Bachelor's degree in Business Administration, Operations Management, Finance or equivalent.
Personal Development and Soft Skills
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Strong business acumen
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Outstanding negotiating skills
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Strong presentation skills
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Demonstrated leadership
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Excellent partnering skills
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Excellent communication skills
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Ability to collaborate with various levels of management and employees.
Technical Skills
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Bilingual, both written and spoken
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The incumbent of this position will provide daily support to internal and/or external clients outside Quebec and/or in the United States. Therefore, he/she must be proficient in spoken and written English. Please note that the number of positions requiring English language skills has been limited where possible.
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Knowledge of MS Office products (PowerBI, Power Point, Excel, Word)
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Knowledge of procurement process and project management.
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Understanding of inventory management.
Other Skills and Capabilities
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Solid experience working with senior management
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Ability to work as part of multi-functional teams
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Strong sense of summary and ability to synthesize, whilst being detail oriented
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Team player
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Ability to identify operational and strategic issues and proactively drive solutions.
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#LI-JT2
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#LI-Hybrid
At McKesson, we care about the well-being of the patients and communities we serve, and that starts with caring for our people. That's why we have a Total Rewards package that includes comprehensive benefits to support physical, mental, and financial well-being. Our Total Rewards offerings serve the different needs of our diverse employee population and ensure they are the healthiest versions of themselves. For more information regarding benefits at McKesson, please click here.
As part of Total Rewards, we are proud to offer a competitive compensation package at McKesson. This is determined by several factors, including performance, experience and skills, equity, regular job market evaluations, and geographical markets. In addition to base pay, other compensation, such as an annual bonus or long-term incentive opportunities may be offered.
Our Base Pay Range for this position
$80,400 - $134,000
McKesson is an Equal Opportunity employer.
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