Contrôleur de Projet Junior(PCO)/ Project Controller Officer (PCO

CAE Inc. - Saint-Laurent, QC (30+ days ago)

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Role and Responsibilities

English will follow

Le Contrôleur de Projet (PCO) est responsable pour l’exécution d’activités spécifiques reliées au projet durant le cycle de vie du projet.

La fonction principale du PCO est d’assister le Gérant de Projets dans le contrôle du progrès et de la performance, de la finance, échéancier, l’analyse, les rapports, la fermeture, et autres activités liées au client ainsi que les tâches administratives.

Les éléments suivants, sans être exhaustifs, indiquent la nature des compétences, des responsabilités et des livrables du PCO dans le cadre de ce mandat.

Rôle et Responsabilités

Participer activement dans le processus d’autorisation en lien avec les planificateurs afin de comprendre l’échéancier, la structure financière et les livrables du projet/programme.
Comprendre, se conformer et agir selon les requis de gérance de projets et le contrat.

Finances :
Assurer le suivi et la mise à jour de la facturation et des calendriers des paiements.
Effectuer l'analyse financière mensuelle et soutenir les cycles d'examen de projet.
Évaluer les indicateurs de rendement clés (y compris la gestion de la valeur acquise) pour les coûts/le calendrier/le rendement.
Déterminer les écarts et évaluer les répercussions.
Mettre en œuvre les changements relatifs aux finances du projet – gérer les données et les systèmes.

Échéancier /Planification

Traiter les demandes de changement et l'analyse basée sur un scénario.
Implémenter les changements a l’échéancier.
Assurer le soutien de la gouvernance de projets.
Assurer le soutien du système de suivi des risques.
Produire/gérer la documentation exigée par le client/projet/contrat.
Établir et maintenir des environnements de collaboration.
Assurer la liaison avec le client, les organisations internes et les sous contracteurs.
Exécuter les processus de contrôle implémenter par le groupe d'analystes du Bureau de gestion des projets (BGP).
Exécuter les tâches administratives et la documentation associée.
Participer/mener des activités d’amélioration de procédures/processus.
Autres taches nécessaires.

Qualifications

Baccalauréat en administration ou en finance, combiné à 2 à 5 années d'expérience, combinaison équivalente en lien avec la planification et le contrôle des projets OU Diplôme d'Études Collégiales combiné à 8 années d’expérience dans un environnement projets, idéalement en projets à long terme.
Certification en gestion de projet (CAPM/PMP), un atout.
Expérience dans un environnement ERP et MS Project, un atout.
Maîtrise de l'outil informatique Microsoft Office.
Minimum d'expérience dans un bureau de gestion de projets.
Expérience pertinente dans un environnement industriel et à l’aise dans un environnement de logiciel et ingénierie un atout.

Compétences

Bon sens de l’organisation.
Exactitude et précision.
Bonnes aptitudes en relations interpersonnelles et sens de la diplomatie.
Bonnes aptitudes pour la communication verbale et écrite.
Capacité à gérer son temps et de nombreux projets en respectant des échéanciers serrés.
Autonomie, capacité de travailler dans un environnement dynamique au rythme rapide avec un minimum de conseils et de supervision.
Innovation, créativité, sentiment d'appartenance.
Bilinguisme français/anglais obligatoire (écrit et verbal).
Connaissance d'autres langues, un atout.

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The Project Controller (PCO) is responsible for executing specific project related activities during the project's execution life cycle.
The PCO's main function is to assist the Project Manager (PM) in controlling project progress and performance, project financials and schedule, analysis, reporting, closure, and various customer related, as well as administrative, duties/activities.

The following sections, without being exhaustive, indicate the type of skills, and responsibilities required of the PCO.

Role and Responsibilities

Actively participate in the project authorization process alongside the PM and Planner to understand the schedule, financial structure and content of the project/program.
Understand, act and comply to the project management/contractual requirements.

Financial

Produce, track and maintain invoicing and payment schedules.
Perform monthly financial analysis, profiling, and support project review cycles.
Identify discrepancies and evaluate impacts.
Evaluate cost/schedule/performance key performance Indicators (incl. EVM).
Implement changes to project finances – manage data and systems.

Schedule/Planning

Process change requests and scenario based analysis.
Implement changes to project schedule.
Support project governance / Risk tracking system.
Produce Project / Program / Client required documentation.
Open and maintain collaborative environments.
Liaise with Customers and all internal organizations, subcontractors.
Perform administrative duties and associated paperwork.
Execute the control processes implemented by the Project Management Office (PMO).
Participate/lead process/procedure improvement activities/initiatives.
Other duties as may be necessary.

Qualifications

Bachelor's in administration or finance with 2 to 5 years of experience, equivalent combination related to project planning and control OR DEC with 8 years of experience in a project management environment, ideally with long-term projects.
CAPM or PMP an asset (or to be obtained within a year).
MS Project and ERP environment experience an asset.
Proficiency with Microsoft Office Suite.
Minimum experience in a Project Management Office.
Relevant experience in an industrial environment. At ease in a HW and SW engineering environment.

Skills

Good organizational skills.
Accuracy and precision.
Good interpersonal skills, diplomatic.
Good communication skills (written and spoken).
Ability to manage one's time and multiple projects with tight deadlines.
Autonomous, ability to work in a fast-paced, dynamic environment with minimum guidance and supervision.
Innovative, creativity, sense of ownership.
Bilingualism in both French and English is required (written and spoken).
Other languages an asset.

Position Type

Regular

CAE thanks all applicants for their interest. However, only those whose background and experience match the requirements of the role will be contacted.

Equal Employment Opportunity

At CAE, everyone is welcome to contribute to our success. With no exception.

As captured in our overarching value "One CAE" (one passionate and inclusive team), we’re proud to work as one passionate, boundaryless and inclusive team.

At CAE, all employees are welcome regardless of race, nationality, colour, religion, sex, gender identity or expression, sexual orientation, disability or age.

The masculine form may be used in this job description solely for ease of reading, but refers to men, women and the gender diverse.