Administrateur Oracle & FDM et Super-Usager - Oracle & FDM Administrator and Super-User

CAE Inc. - Saint-Laurent, QC (30+ days ago)

Apply Now

Role and Responsibilities

English will follow

PROFIL DE LA POSITION:
Responsable de l'administration du GL d’Oracle 11 et 12 (et éventuellement d’Oracle Cloud).

Responsable de l'administration de FDM et FDMEE.

Responsable de l'administration de ProLease.

Super utilisateur fournissant une assistance aux usagers à travers le monde entier sur les fonctions Oracle, FDM et FDMEE.

Membre de l'équipe chargée de l'administration technique et fonctionnelle de Hyperion Planning (HP), d'Hyperion Financial Management (HFM), d'Oracle (11, 12 et éventuellement du Cloud), Workiva, ProLease, FDM et FDMEE.

ROLE ET RESPONSABILITÉS:
Oracle 11 & 12

Entretien de la charte de comptes global: création et maintenance de valeurs de segment : Entité, centre de coût, compte naturel, sous-compte et produit; Création et entretien des valeurs parent (hiérarchies) des segments.
Entretien des règles de sécurité et de validation croisée relatif à la charte de compte.
Création et maintenance de rapports financiers FSG d’Oracle finance pour le monde entier.
Responsable de la maintenance des clients et fournisseurs intercos.
Responsable des tâches de reconduction de fin d’année, de la mise à jour des allocations automatisées et de la réévaluation.
Mettre à jour et documenter les procédures et processus.
Rechercher des opportunités d'amélioration continues.
Assistance et formation des usagers à travers le monde.
Participation à des projets spéciaux.
Contrôles SOX.

FDM / FDMEE (Financial Data Quality Management and Financial Data Quality Management Enterprise Edition)

Collecte et documentation des modifications mensuelles des métadonnées pour Hyperion Planning (HP), Hyperion Financial Management (HFM), Oracle (11, 12 et éventuellement Cloud), ProLease et Financial Data Management (FDM & FDMEE).
Maintenance du mapping entre Oracle (les deux versions), Hyperion Financial Management et Hyperion Planning.
Création de nouveaux sites et mise en place lorsqu'une nouvelle entité est mise en œuvre dans Oracle.
Assistance et formation pour les utilisateurs finaux (y compris les autres sites utilisant d’autres systèmes sources et FDM ou FDMEE pour soumettre les données vers Hyperion Financial Management).
Mapping du GL, conversion de la trial balance et analyse pour les nouveaux déploiements Oracle.
Octroi de l'accès et maintien de la configuration de sécurité.
Contrôles SOX.

ProLease

Entretien des métadonnées dans ProLease (outil de comptabilisation des contrats de location).
Octroi de l'accès et maintien de la configuration de sécurité.
Contrôles SOX.

CONNAISSANCES ET COMPÉTENCES REQUISES:
Soutenir l'équipe informatique interne (CAE) et l'équipe informatique externe (CGI) pour résoudre les problèmes liés aux applications.
Pouvoir servir de point de contact avec les TI (CGI + CAE) et assurer la liaison avec l'équipe fonctionnelle des finances.
Analyser, proposer et développer de nouvelles fonctionnalités en fonction des besoins de l'entreprise.
Tester et mettre en œuvre de nouvelles versions, mises à niveau et correctifs du système.
Faciliter, donner et concevoir de la formation pour les usagers finances à travers le monde.
Connaissance d'Oracle Cloud et/ou de FDMEE, un atout.
Avoir une connaissance supérieure de Microsoft (Excel principalement, mais aussi PowerPoint, SharePoint, Macros VBA, Word et OneNote).

QUALIFICATIONS:
Minimum 1 à 3 années de travail dans un système de Progiciel de Gestion Intégré (ERP), de préférence Oracle (incluant Key flexfield, règles de sécurité et de validation croisée).
Diplôme universitaire en comptabilité, finance, informatique ou dans un domaine connexe.
Connaissance / expérience en comptabilité un atout.
Solides compétences de communication en anglais et en français, écrit et parlé.
Solides compétences en service à la clientèle et capacité à établir des relations et partenariats avec des utilisateurs à travers le monde (via téléphone, courriel et par messagerie instantanée).
Capacité à effectuer plusieurs tâches et à respecter les délais sous pression.
Excellentes compétences analytiques, conceptuelles, de dépannage et de résolution de problèmes.
Capacité démontrée à travailler dans des équipes inter-fonctionnelles ainsi que dans un environnement indépendant.
Ouvert à l'apprentissage et au soutien des nouvelles technologies / systèmes.

*******************

POSITION PROFILE:
Responsible for Oracle 11 and 12 (and eventually Cloud) GL administration.

Responsible for FDM and FDMEE administration.

Responsible for ProLease administration.

Super-user providing support worldwide on Oracle, FDM and FDMEE functions.

Member of the team responsible for the technical and functional administration of Hyperion Planning (HP), Hyperion Financial Management (HFM), Oracle (11, 12 and eventually Cloud), ProLease and Financial Data Management (FDM & FDMEE).

ROLE AND RESPONSIBILITIES:
Oracle 11 & 12

Maintenance of the global chart of accounts: Creation and maintenance of values for each segment such as company, cost center, account, sub-account and product; Creation and maintenance of parent/child value and relationship for all segments.
Maintenance of chart of account security and cross validation rules.
Creation and Maintenance of financial reports for the company under Oracle FSGs (worldwide).
Responsible for maintaining intercompany customers and suppliers.
Responsible for year-end roll-over tasks, updating automated allocations and setting up revaluation.
Update and document procedures and processes.
Seek continual opportunities for improvements.
Support and training to the end-users.
Special projects.
SOX controls.

FDM / FDMEE (Financial Data Quality Management and Financial Data Quality Management Enterprise Edition)

Collecting and documenting monthly metadata changes for Hyperion Planning (HP), Hyperion Financial Management (HFM), Oracle (11, 12 and eventually Cloud), ProLease and Financial Data Management (FDM & FDMEE).
Maintenance of the mapping between Oracle (both versions), Hyperion Financial Management and Hyperion Planning.
Creation of new locations and set up when a new company is implemented in Oracle.
Support and training to the end-users (including other locations using mapping from their source systems to Hyperion Financial Management i.e. Agresso and Deltek, month end close process, etc.).
GL account mapping, trial balance conversion and analysis for new Oracle deployments.
Granting access and maintaining security setup.
SOX controls.

ProLease

Maintenance of the metadata in ProLease (Lease accounting tool).
Granting access and maintaining security setup.
SOX controls.

REQUIRED KNOWLEDGE AND SKILLS :
Support internal IT team (CAE) and outsourcer IT team (CGI) to troubleshoot application issues.
Being able to serve as point of contact with IT (CGI + IT CAE) and liaise with finance functional team.
Analyze, propose and develop new functionality based on business requirements.
Have superior knowledge of Microsoft (Excel mainly, but also PowerPoint, SharePoint, VBA Macros, Word and OneNote).
Test and implement new system releases, upgrades and patches.
Facilitate and provide training for business users.
Knowledge of Oracle Cloud and FDMEE is an asset.

QUALIFICATIONS:
Minimum 1-3 years working within an Oracle ERP.
Bachelor’s Degree in Accounting, Finance, MIS or related field required.
Accounting knowledge / background an asset.
Strong communications skills in English and French, both written and spoken.
Strong customer service skills and ability to build relationships and partner with end-users worldwide (via phone, email and instant messaging).
Ability to multi task and meet deadlines under pressure.
Excellent analytical, conceptual, troubleshooting, and problem-solving skills.
Demonstrated ability to work in cross-functional teams as well as independent setting.
Open to learning and supporting new technology / systems.

Position Type

Regular

CAE thanks all applicants for their interest. However, only those whose background and experience match the requirements of the role will be contacted.

Equal Employment Opportunity

At CAE, everyone is welcome to contribute to our success. With no exception.

As captured in our overarching value "One CAE", we’re proud to work as one passionate, boundaryless and inclusive team.

At CAE, all employees are welcome regardless of race, nationality, colour, religion, sex, gender identity or expression, sexual orientation, disability or age.

The masculine form may be used in this job description solely for ease of reading, but refers to men, women and the gender diverse.