IMPORT COORDINATOR (FREIGHT FORWARDING)

Yusen Logistics (Canada) Inc. / Yusen Logistiques (Canada) Inc. - Montréal, QC (30+ days ago)

Apply Now

CONNECTED. COMMITTED. CREATIVE.

Working at Yusen Logistics means being able to make a difference! As a global team of 22,000 connected employees in 44 countries, we pride ourselves in being the world’s preferred supply chain logistics company – applying insight, service quality and innovation to create sustainable growth for business and society.

We are pleased to reward our team members with a very good salary, superior group insurance, a matching pension plan, great perks, a pleasant culture, true work/life balance and the opportunity to help transform the company and make a difference. Come join our elite team today!

RESPONSIBILITIES:

Reporting to the Branch Manager, the Import Coordinator is responsible for cargo coming into the country by all modes of transport. S/he will provide customer service, perform occasional invoicing and communicate with vendors, shippers, carriers and the CBSA to ensure their shipment(s) are handled with excellent attention to detail from start to finish.

  • Performs efficient "break down" of consolidated freight shipments imported into the country – compiles master airway bills and breaks down consolidation into house airway bills.
  • Verifies system generated information with actual documents to ensure accuracy.
  • Maintains files which includes but is not limited to opening the file, entering and updating online system with applicable data elements, pre-alerting the customer, billing the file, issuing applicable forms and documents, and closing the file.
  • Handles accounting processes, investigates rate discrepancies, monitors Accounts Receivable and files documents.
  • Communicates clearly, timely and effectively with overseas offices, agents, customs brokers, customers and domestic vendors.
  • Issues arrival notices, distributes documentation, tracks shipment movement from origin to destination (which may involve arranging release and delivery at destination according to customer requirements), proactively communicates status of shipments and processes “exceptions” (cargo delays, split shipments, etc.).
  • Coordinates transfer and clearance of cargo in timely manner.
  • Processes claims in case of damaged or lost cargo.

MINIMUM REQUIREMENTS:

  • Two (2) years Air/Ocean Import experience in the Freight Forwarding industry
  • Fully bilingual in English and French along with good business communication skills
  • Superior customer service attitude and ability to problem-solve using good judgment
  • Highly productive and fast worker with excellent attention to detail
  • Excellent organizational and timely follow-up skills
  • Proficient in Microsoft Word, Outlook and Excel
  • Demonstrates Yusen’s Core 9 Values: Communication. Openness. Customer Focus. Reliability. Teamwork. Accountability. Problem Solving. Continuous Learning. Proactive.

We appreciate the response of all interested candidates however only those invited for an interview will be personally contacted. NO AGENCIES PLEASE.

_________________________________________________________________________________

CONNECTÉS. DÉVOUÉS. CRÉATIFS.

Travailler chez Yusen Logistics, c’est la possibilité de faire une différence! Avec une équipe internationale de 22 000 employés connectés dans 44 pays, nous sommes fiers d’être l’entreprise de logistique de la chaîne d’approvisionnement préférée à l’échelle mondiale. Nous faisons appel à nos connaissances, un service de qualité et l’innovation pour faire avancer l’industrie et la société de façon durable.

Nous sommes heureux de pouvoir rétribuer les membres de notre équipe avec d’excellents salaires, une meilleure assurance collective, un régime de retraite avec contribution de l’employeur, de bons avantages sociaux, un environnement de travail agréable, un réel équilibre entre le travail et la vie personnelle, et la chance de contribuer à la transformation de l’entreprise et de faire une différence. Joignez-vous dès maintenant à notre équipe d’élite!

RESPONSABILITÉS :

Relevant du Directeur de succursale, le Coordonnateur des importations est chargé de l’organisation entourant les cargaisons entrant au pays par tous les modes de transport. Il/elle assurera le service à la clientèle, s’occupera occasionnellement de la facturation et communiquera avec les fournisseurs, les expéditeurs, les transporteurs et l’ASFC pour s’assurer que les expéditions soient traitées de manière impeccable, du début à la fin.

  • Détaille efficacement les envois groupés de marchandises importés au pays. Compile les factures principales de service aérien et détaille le groupage des envois sur les factures d’envois aériens de l’entreprise.
  • Assure l’exactitude des renseignements générés par le système en les comparant aux documents réels.
  • Tient les dossiers à jour en effectuant, sans s’y limiter, l’ouverture de dossier, la saisie et la mise à jour de données applicables dans un système en ligne, l’envoi de préavis aux clients, la facturation en lien avec le dossier, l’envoi de formulaires et de documents requis, et la fermeture de dossier.
  • S’occupe des processus comptables, analyse les écarts de taux, effectue le suivi des comptes débiteurs et classe des documents.
  • Communique avec les bureaux, les agents, les courtiers en douane et les clients étrangers ainsi qu’avec les fournisseurs nationaux de manière claire, efficace et rapide.
  • Émet les avis d’arrivée, distribue de la documentation, effectue le suivi des envois du point d’origine jusqu’à la destination (peut inclure la planification du dédouanement et de la livraison selon les exigences du client), transmet l’état des envois de façon proactive et traite les « exceptions » (retards, envois fractionnés, etc.).
  • Coordonne rapidement le transfert et le dédouanement des marchandises.
  • Traite les réclamations pour les marchandises perdues ou endommagées.

EXIGENCES MINIMALES :

  • Deux (2) ans d’expérience en importation aérienne/maritime dans l’industrie d’expédition de fret
  • Parfaitement bilingue (anglais-français) et possède des aptitudes pour la communication dans un milieu professionnel
  • Talent marqué pour le service à la clientèle et capacité à utiliser son bon jugement pour régler des problèmes
  • Travaille rapidement et de façon très productive, tout en ayant un bon souci du détail
  • Excellent sens de l’organisation et capacité à effectuer des suivis rapidement
  • Maîtrise de Microsoft Word, Outlook et Excel
  • Posséder les 9 valeurs fondamentales de Yusen : la communication, l’ouverture, l’orientation client, la fiabilité, le travail d’équipe, la responsabilité, la résolution de problèmes, l’apprentissage continu et l’approche proactive.

Nous apprécions l’intérêt de tous les candidats, nous contacterons toutefois uniquement les candidats retenus pour une entrevue. AUCUNE AGENCE DE PLACEMENT, S’IL VOUS PLAÎT.

Job Type: Full-time

Experience:

  • International FREIGHT FORWARDING IMPORT: 2 years (Required)