Bilingual Communications Manager - Eastern Canada Region (ECAN)

Lafarge Canada - Mississauga, ON (30+ days ago)

Apply Now

Why work for Lafarge?
Lafarge Canada est fier d’offrir des solutions de construction dans les secteurs de l’immobilier, des infrastructures et de l’industrie.Nous développons ces solutions en utilisant des produits haute performance provenant de nos divisions du ciment, des agrégats, du bétonready-mix, de l’asphalte et de la construction routière. De l’utilisation de matériaux de substitution et du recyclage jusqu’aux sources d’énergie renouvelable, Lafarge met l’accent sur le développement de produits novateurs qui pourront contribuer à l’élaboration de solutions durablesdans le domaine de la construction. En outre,Lafarge prend à cœur le perfectionnement et le développement personnel des employés et leur offre toutes les ressources nécessaires pour orienter leur carrière.Les engagements que nous prenons envers les collectivités, la grande importance que nous accordons à la santé et à la sécurité des employés et de leurs familles et les nombreuses heures de bénévolat effectuées par nos employés montrent bien le degré d’attention élevéque Lafarge porte aux personnes. Si vous souhaitez travailler dans un environnement qui valorise le travail, l’esprit d’initiative et la collaboration, Lafarge est l’endroit idéal pour vous. Construire des villes meilleures est la mission de Lafarge. De votre côté, v enez vous construire une meilleure carrière chez nous!Pour plus de renseignements, veuillez consulter la page www.lafarge.ca/en/careers .

Lafarge in Canada is proud to provide construction solutions in the buildings, infrastructure and industrial segments. These solutions are built with high performance products from our cement, aggregates, ready-mix concrete, asphalt and road construction, and concrete products divisions. From the use of alternative materials and recycling to renewable energy, Lafarge's focus is to develop innovative products that can contribute toward sustainably constructed building solutions. Lafarge takes personal growth and development to heart, and provides resources for our employees to take control of their own careers. Through our commitment to communities, to the health and safety of our employees and their families, or through the many volunteer hours of our employees, Lafarge demonstrates our care for people. If you want to work in an environment that values hard work, entrepreneurship, and collaborative teamwork, Lafarge is for you. Building Better Cities is what we do. Come Build a Better Career with us! More information can be found at www.lafarge.ca/en/careers .

Overview
Sommaire du poste

Relevant du Président Directeur Général, le chef de service Communications sera responsable de la mise en œuvre et de la coordination des activités de communications permettant l’atteinte des objectifs du comité exécutif et du PDG. La personne choisie sera responsable de développer et mettre en œuvre des stratégies de communication interne et externe qui s’adresseront à tous les employés et parties prenantes de manière efficace.

Sommaire des responsabilités :
Fournir des services consultatifs aux cadres supérieurs et à leurs équipes en vue de les aider à formuler leurs messages et leurs objectifs de communication spécifiques;
Soutenir la mise en œuvre des stratégies de Lafarge en matière de communication externe et de relations avec les ONG et ONG environnementales;
Construire de façon proactive et gérer les relations avec des intervenants internes et externes clés au sein d'un large éventail de régions géographiques et d'entités commerciales et fonctionnelles;
Soutenir la communication de crise, au besoin.

Overview:
Reporting to the CEO, the Manager, Communications will be responsible for implementing and facilitating Executive Committee and departmental objectives, with a focus on both internal and external communications. The role will be responsible for developing and implementing internal and external communications strategies that engage our entire employee population and stakeholders in meaningful ways.

Responsibilities

RESPONSABILITÉS:
Communication interne

Élaborer, coordonner et mettre en œuvre des stratégies de communication innovantes visant à soutenir les principaux intervenants internes sur les initiatives de marques et commerciales majeures;
Diriger la planification, la promotion et la mise en œuvre d'événements à faible coût qui engagent nos employés et mettent en valeur les réussites et les réalisations de Lafarge en collaboration avec d'autres unités et départements opérationnels;
Être le responsable de la publication continue du bulletin interne des employés. La personne sera le principal responsable pour ECAN (y compris, à l'occasion, un contributeur/auteur) des nouvelles quotidiennes de Lafarge, et notamment de la gestion globale du calendrier éditorial pour ECAN;
Élaborer un calendrier de contenu différencié, fréquent et pertinent pour le marché interne;
Développer du contenu et des méthodes pour que les employés puissent être actifs sur les médias sociaux (Twitter, Instagram, Pinterest) et sur LO.

Communication externe

Gérer les relations de presse, rédiger des communiqués et planifier les actions de communication;
Agir à titre de porte-parole de Lafarge Canada et coordonner les entrevues avec les médias (presse, radio, télévision);
Animer et gérer la présence de ECAN sur les réseaux sociaux au moyen de stratégies proactives en collaboration avec WCAN (Twitter, Instagram etc);
Fournir des services consultatifs aux cadres supérieurs et à leurs équipes en vue des interactions avec les médias;
Gérer des défis complexes, évolutifs et imprévus sur le plan des communications;

Affaires Publiques et gestion des parties prenantes

Participer à la mise en oeuvre de la stratégie d’ECAN en matière de relations publiques, de relations gouvernementales, de relations avec les ONG et ONG environnementales, ainsi que les diverses parties prenantes.

Responsibilities:
Provide consultative services to our ECAN business leadership and cross functional teams (i.e. HR, Finance, President & CEO) to assist in formulating their specific communications messages and objectives. Assist in the development and execution of Lafarge Eastern Canada’s communications strategies for both internal and external audiences, including in crisis communications situations.
Support the execution of Lafarge’s government, NGO, ENGO, and Aboriginal/First Nations stakeholder relations and communications strategies in Eastern Canada
Represent ECAN interests with the Group Communications lead

Internal Communications

Develop, coordinate and implement communications and strategies to support key internal stakeholders on major brand and business initiatives.
Assist with the planning, promotion, and execution of low cost events that engage our employees and showcase Lafarge’s successes and achievements in collaboration with other business units and departments
Expand content and ways for employees to be active through social media (Twitter, Instagram, Pinterest and on Dispatch, (internal bi-weekly e-newsletter)

External Communications

Proactively seek media coverage for newsworthy initiatives. Develop press releases, fact sheets and backgrounders. Plan media launches; act as, or work with, designated spokesperson and coordinate interviews for print, television and radio.
Responsible for the management of social media
Provide strategic communications counsel and prepare senior executives and business partners on media relations and issues management.
Manage the @lafarge_canada Twitter feed through proactive and reactive strategies, in collaboration with Eastern Canada. Provide status updates on Twitter and other social sites and drive traffic to the Lafarge Canada website, time permitting
Manage projects / events calendars.

Public Affairs, Stakeholder Relations

Support the implementation and execution of Lafarge Eastern Canada’s government, public policy, Environmental NGO, and Aboriginal/First Nation’s stakeholder relations strategies
Support public affairs agenda in ECAN, including assistance in identifying stakeholders, developing and maintaining organizational relationships, and assisting in the management of two-way communications between Lafarge in and key stakeholders.

ATTRIBUTES
Ability to communicate effectively (English and French) and to work independently and collaboratively as required.
Strong negotiation, interpersonal, and networking skills. Team player with demonstrated leadership experience.
Strong sense of initiative, problem solving and results oriented thinking.
Dynamic strategic thinker who has a passion and successful track record for building relationships at all levels. Ability to drive/travel 20 % to various sites and locations within Eastern Canada.
Discretion, tact, and works well under pressure.
Qualifications

Education et expérience

Un diplôme de baccalauréat et/ou équivalent ou une expérience professionnelle pertinente dans l'un ou plusieurs des domaines suivants : administration des affaires, communications, affaires publiques/environnement/relations gouvernementales, économie, administration publique.
5-10 ans ou plus d'expérience dans la communication d'entreprise, la communication marketing, les relations communautaires, le gouvernement et/ou les relations politiques.

Connaissances et qualifications

D'excellentes compétences en communication verbale et écrite (Anglais et Français) sont indispensables, avec la capacité de penser et de communiquer clairement, de formuler un point de vue clair sur des questions complexes, et de créer un récit concis et bien écrit;
Aptitude à communiquer efficacement et à travailler de façon autonome et en collaboration;
Compétences établies en révision et en présentation;
Excellente aptitude à négocier et à réseauter;
Esprit d'équipe avec expérience manifeste du leadership;
Solide sens de l'initiative, résolution de problèmes et pensée axée sur les résultats;
Pensée stratégique dynamique, avec une expérience couronnée de succès en consolidation de relations à tous les niveaux;
Discrétion, tact, et capacité à bien travailler sous pression;
Une connaissance des autochtones/Premières nations et/ou des ONG environnementales est un plus;
Une connaissance des pratiques de développement durable serait un atout;
Connaissance très avancée des programmes Suite Microsoft (Excel, Word, PowerPoint) pour créer des graphiques, des feuilles de calcul complexes, du matériel de présentation et des documents;
Capacité à se déplacer (20%) sur les différents sites au sein d’ECAN.

EDUCATION AND EXPERIENCE

A Bachelor’s Degree and or combination or relevant work experience in one or some the following areas of: Business Administration, Communications, Public Affairs/Environmental/Government Relations, Economics, Public Administration.
5-10 or more years of experience in corporate communications, strategic communications, community relations, government and/or political relations.
Proven writing/editing, and presentation skills

KNOWLEDGE & SKILLS
Excellent communication skills (English and French), both oral and written Knowledge of Aboriginal/First Nations and/or Environmental NGO’s is a plus. Knowledge of Sustainable Development practices would be an asset.
Must possess superior skills with all Microsoft Suite programs (Excel, Word, and PowerPoint) to generate graphs, complex spreadsheets, presentation material and papers.
Must possess a valid driver’s license and be able to travel.
LafargeHolcim
Why work for us?

Working for Lafarge offers a wide variety of career opportunities that utilize your abilities and skills to contribute to a better world. In addition to local and global developmental opportunities, we provide employees with competitive compensation, a comprehensive benefits plan, a health & wellness program with financial incentives, an extensive global e-learning platform and much more! More information can be found at:

www.lafarge.ca

We thank you for your interest. Only candidates selected for an interview will be contacted. Lafarge is committed to the principles of employment equity and encourages the applications from women, visible minorities, and persons with disabilities.

Lafarge Canada Inc. welcomes and encourages applications from people with disabilities. In Ontario, our organization/business is committed to fulfilling our requirements under the Accessibility for Ontarians with Disabilities Act. Accommodations are available on request for candidates taking part in all aspects of the selection process.